از صدور کارت‌های کارگری تا افزایش تعداد ایست‌کارها در مشهد

مدیر پروژه ساماندهی کارگران ساختمانی و موقت شهرداری مشهد گفت: ۱۲ ایست‌کار ساماندهی کارگران مشهد تا پایان سال‌ جاری بهره‌برداری می‌شود.


علیرضا کفاش در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، گفت: از دهم اردیبهشت ماه سال جاری با توجه به تأکید شهردار مشهد و معاونت خدمات شهری، پروژه ساماندهی کارگران ذیل وظایف سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی در دستور کار شهرداری قرار گرفت.

وی افزود: این اقدام به طور ذاتی از وظایف شهرداری نیست، اما شهرداری مشهد در این رابطه پای کار آمد تا بتواند یک معضل شهری دیگر را به خوبی رفع کند.

مدیر پروژه ساماندهی کارگران ساختمانی و موقت شهرداری مشهد تصریح کرد: در ابتدای اجرای این طرح بلافاصله چهار ایست‌کار موقت ایجاد کردیم که بتوانیم به صورت موقت با امکانات اولیه، خدمات خود را به این قشر زحمتکش جامعه ارائه دهیم.

وی تاکید کرد: این کارگران در بستر این ایست‌کارها، جهت خدمات‌رسانی به مردم فعالیت می‌کنند که در کنار آن در برخی موارد مانند پروژه‌های شهری نیز از ظرفیت کاری آنها استفاده خواهد شد.

کفاش ادامه داد: در همان ابتدای اجرای طرح از سوی شهردار مشهد دستوری ابلاغ شد که اگر کارگری در یک روز تا ساعت ۹ صبح به پروژه‌های شخصی اعزام نشود، او را در پروژه‌های شهری (پروژه کشف رود) مشغول کار کنیم و در پایان همان روز نیز دستمزدشان را پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه در این راستا تفاهم نامه‌ای با ۱۲ دستگاه اجرایی و دو NGO منعقد شده تا هر کدام از این دستگاه‌ها وظایف ذاتی خود را در این زمینه انجام دهند، تصریح کرد: به طور مثال اداره آموزش فنی و حرفه‌ای آموزش این کارگران را برعهده گرفته است؛ همچنین دانشکده علوم پزشکی مشهد در راستای ایجاد شناسنامه سلامت برای این افراد، شهرداری را همراهی خواهد کرد و علاوه بر موارد این تفاهم نامه، با چندین اداره اجرایی که می‌توانستند به ما در این مسیر کمک رسانی کنند نیز مذاکراتی شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون برای شش هزار و ۳۰۰ نفر از کارگران کارت کار صادر شده و شش هزار و ۷۰۰ نفر درخواست خود را ثبت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: از این تعداد هزار و ۷۰۰ نفر سواد خواندن و نوشتن ندارند که در این راستا با نهضت سوادآموزی هماهنگی‌هایی کرده‌ایم تا از پتانسیل موجود در این ایست‌کارها استفاده کرده و برای بحث سوادآموزی کارگران اقدام کنند.

ایجاد کتابخانه موقت در ایست‌کارهای ساماندهی کارگران
مدیریت پروژه ساماندهی کارگران ساختمانی و موقت شهرداری مشهد ادامه داد: همچنین با اداره کل کتابخانه‌های عمومی مشهد هماهنگی‌هایی شده تا در خصوص مسائل خانواده و مبحث‌های آموزشی کارگری کتابخانه‌هایی به صورت محدود در این ایست‌کارها ایجاد شود.

وی تصریح کرد: در راستای ارائه خدمات به کارگران، معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری مناطق نیز پای کار آمدند و برنامه‌ای را لحاظ کرده‌ایم تا با حضور روانشناس در ایست‌کارهای ساماندهی، بحث‌های روانشناختی را برای کارگران مطرح کنیم. به طور کلی در صدد خواهیم بود که در این ایست‌کارها میز خدمتی ارائه دهیم تا جدا از بحث معیشت آنها، تحقق مباحثی که باعث تکریم این افراد می‌شود را نیز دنبال کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر زیرساخت‌های این اپلیکیشن شکل گرفته و در صدد هستیم از این طریق نیز بهترین خدمت‌رسانی را به مردم داشته باشیم؛ این سامانه نیز تا انتهای سال‌جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

کفاش خاطرنشان کرد: برای درخواست کارگران سه روش حضوری، اپلیکیشن و سامانه پاسخگویی ۳۱۷۵ تعبیه شده است که مردم می‌توانند برای درخواست نیروی کار مورد نظر از این سه روش اقدام کنند.

وی در خصوص وجود کارگرنماها در سطح شهر، عنوان کرد: با توجه به زیرساخت‌هایی که ما در بحث ساماندهی کارگران ایجاد کرده‌ایم؛ کارگر واقعی که محتاج کار باشد، بیکار نخواهد ماند و اگر از طریق مردم به سر کار اعزام نشود، او را در پروژه‌های شهری مشغول کار خواهیم کرد؛ اما متأسفانه از آنجا که عواطف مردم به نوعی برانگیخته می‌شود، کمک‌هایی را در نظر می‌گیرند که به دست اهلش نمی‌رسد.

وی تاکید کرد: کارگری که در کنار خیابان پلاکاردی را در مقابل خود می‌گذارد، کارگر واقعی نبوده و به نوعی کارگر نما است.