تخریب ۷۰ درصد قلعه تاریخی مسکونی فیروزآباد ابرکوه در اثر سیل

دهیار روستای فیروزآباد شهرستان ابرکوه گفت: در اثر سیل اخیر که علت اصلی آن شکسته شدن بندهای غیرمجاز ایجاد شده بود، ۷۰ درصد قلعه مسکونی فیروزآباد که در سال‌های اخیر به یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان تبدیل‌ شده بود، تخریب شد.

به گزارش ایسنا، محسن سالاری با بیان این که تعداد ۲۳ خانوار در قلعه مسکونی فیروزآباد زندگی می‌کردند، گفت: به دنبال وقوع سیل دو شب قبل، سه خانه در خارج از قلعه و چندین خانه نیز در داخل قلعه کاملاً تخریب شده و احشام و وسایل زندگی ساکنین به زیر آوار رفته است.

وی تصریح کرد: خانواده‌هایی که خانه آنان تخریب شده یا قابل سکونت نیست، شب گذشته را در حسینیه روستا گذرانده و برخی نیز به خانه آشنایان خود رفتند که برای اسکان موقت آنها درخواست کانکس به مسئولان داده‌ایم.

سالاری با بیان این که از نظر زیرساخت‌ها در حال حاضر با هیچ مشکلی مواجه نیستیم، ابراز کرد: خوشبختانه نیروهای مردمی و بسیج به موقع وارد عمل شده و در تخلیه وسایل خانه‌ها و رفع آب‌گرفتگی منطقه با نیروهای هلال احمر مشارکت کردند و هم‌اکنون ۸۰ درصد از خانه‌های آسیب دیده خارج از قلعه تخلیه شده است.

وی از تلف شدن ۱۵۰ رأس دام در این رابطه خبر داد و گفت: علت اصلی حادثه ایجاد بندهای خاکی غیرمجاز و تغییر مسیر اصلی سیلاب‌ها بوده و متاسفانه هرچند مکاتبات و پیگیری‌های مکرر در این مورد انجام شد ولی هیچ اقدامی نسبت به این تخلفات از سوی متولیان صورت نگرفت و اکنون منجر به وقوع سیل در منطقه شده است.

پیگیری حقوقی میراث درخصوص تخریب قلعه فیروزآباد

«حمید مشتاقیان» رئیس اداره میراث فرهنگی ابرکوه نیز از آغاز پیگیری حقوقی و قضایی عاملین اصلی ایجاد بندهای خاکی و هجوم آب به سمت روستا و در نتیجه تخریب ۷۰ درصدی این قلعه تاریخی خبر داد و به خبرنگار ایسنا گفت: قطعا تخریب‌ها در این قلعه و حتی سایر بافت‌های تاریخی شهر بیش از این و بسیار سنگین است که با فرونشست آب و خشک شدن مناطق مشخص خواهد شد.

وی با بیان این که پیش‌بینی می‌شود تخریب‌ها تا ۱۰ روز آینده ادامه داشته باشد، اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰ مورد ریزش دیوار در خانه‌های بافت تاریخی و ریزش یکی از دیوارهای قلعه رباط نیز گزارش شده و قطعاً تخریب‌هایی نیز در بخش بهمن خواهیم داشت چرا که بارندگی در روستای اسفندآباد بسیار شدید بوده است.

مشتاقیان در پایان یاداور شد: البته پیش از این اتفاق، اقدامات استحفاظی برای حفظ بناها از بارندگی‌های احتمالی توسط نیروهای میراث فرهنگی انجام‌شده بود و هر چند نیروهای میراث و مردمی سعی در مسدود کردن مسیر آب به سمت آثار تاریخی را داشتند اما حجم بالای بارندگی و آسیب‌های ناشی از آن قابل پیشگیری نبود.