ارزیابی مشهد با شاخص های شهرهای هوشمند پایدار ITU

ارزیابی شهر مشهد با شاخص‌های شهرهای هوشمند پایدار ITU برای اولین بار در کشور توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با همکاری سازمان فناوری اطلاعات شهرداری مشهد و سازمان جهانی مخابرات (ITU) صورت می‌گیرد.

به گزارش ایمنا، رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ضمن اعلام مطلب فوق گفت: پیرو انعقاد تفاهم نامه فی ما بین پژوهشگاه ICT و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری مشهد، اطلاعات مورد نیاز جهت ارزیابی شهر مشهد با توجه به شاخص‌های شهر هوشمند پایدار ITU گردآوری شده و در حال بررسی و نهایی سازی آن هستیم.

علیرضا یاری افزود: انجام این ارزیابی منجر به درج شهر مشهد در لیست شهرهای هوشمند پایدار توسط ITU می‌شود که به دنبال آن رهنمودهایی برای شهر مشهد در مقایسه با سایر شهرهای جهان از طرف ITU ارائه خواهد شد.

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات گفت: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص شهرهای هوشمند با گروه تخصصی شهرهای هوشمند پایدار مستقر در سازمان جهانی مخابرات (ITU) که با همکاری سازمان ملل شکل گرفته است، همکاری دارد، این گروه تخصصی که تحت عنوان U4SSC است شاخص‌های ارزیابی شهرهای هوشمند را طراحی و ضمن ارزیابی شهرها، برای آنها نقشه راه هوشمند سازی ترسیم می‌کند.

وی افزود: پژوهشگاه ICT با سازمان جهانی ITU در حوزه‌هایی نظیر سکوی شهرهای هوشمند، هوش مصنوعی در شهرها، بلاک چین و سایر فناوری‌های نوین در شهرهای هوشمند پایدار همکاری داشته و آمادگی لازم برای ارائه مشاوره به شهرهای کوچک یا بزرگ جهت ارزیابی و تدوین نقشه راه هوشمند سازی خود را دارد.

وی همچنین برنامه پژوهشکده فناوری اطلاعات را در خصوص ارزیابی شهرهای موجود در کشور نسبت به سنجش بلوغ دیجیتالی آنها تشریح کرد و گفت: این پژوهشکده در صدد است با همکاری ITU رویدادهای اطلاع رسانی در این خصوص داشته باشد و نسبت به فراخوان شهرهای کشور برای مشارکت مؤثرتر در این طرح اقدام کند.