مقامات لتونی خواهان مشارکت مردم در طراحی شهری ۲۰۲۱

مدیران کلانشهر ریگا، پایتخت لتونی از ساکنان می‌خواهند بیشتر از قبل در پروژه‌های شهری سال ۲۰۲۱ مشارکت کنند و به ایده‌پردازی در این خصوص بپردازند.

به گزارش ایمنا، در پی انتشار ویروس کرونا و اعمال فاصله‌گذاری بر مردم، کاهش تعاملات اجتماعی در ریگا بسیار افزایش یافت و در تعطیلات سال نو از شدت بیشتری برخوردار شد. اگر چه این کار در کاهش شیوع بیماری کووید -۱۹ نقش بزرگی ایفا کرد و آینده‌ای روشن‌تر در سال جدید برای شهروندان رقم زد، با این حال به انزوای بیشتر و افزایش افسردگی در بین ساکنان شهر منجر شد. به همین منظور مقامات رسمی تصمیم گرفتند برای کاهش حس جدایی و افسردگی مردم، آنان را در پروژه‌های شهری سهیم کنند تا یک بار دیگر، تعاملات اجتماعی بین ساکنان ریگا را افزایش دهند.

در اولین مرحله از مشارکت‌سازی، ایده‌ها وخواسته‌های مردم جمع‌آوری شده است تا در بازه زمانی یکم مارس تا سی و یکم ماه اوت ۲۰۲۱ به مرحله اجرا درآید. در این مرحله، مناطق شهری مطابق با نیازهای آن نوسازی یا ایجاد خواهد شد و در واقع خود مردم، اجرا را با حمایت دولت بر عهده خواهند گرفت. شهردار در نظر دارد بابت هر پروژه مبلغ سه هزار و ۵۰۰ یورو در اختیار نمایندگان انتخابی هر منطقه قرار دهد تا مناطق مردم‌محور را تکمیل کنند. البته با نظارت کارکنان شهرداری در صورت نیاز بیشتر به بودجه در مناطق مختلف، مبلغ هزار و ۵۰۰ یوروی دیگر در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

اداره آموزش و پرورش، فرهنگ و ورزش نیز نمایندگانی برای نظارت بر اجرای پروژه‌ها برگزیده است تا مردم را در حین نوسازی مناطق راهنمایی کنند. شهردار ریگا هنوز از مرحله‌های بعدی بازسازی مناطق شهری سخنی به میان نیاورده اما اعلام کرده است تا پایان سال ۲۰۲۱، سهیم‌سازی مردم در طراحی‌های شهری ادامه خواهد یافت.