مشهد در کنفرانس بین‌المللی شهرهای هوشمند بخارست

مشهد در هشتمین دوره کنفرانس بین‌المللی شهرهای هوشمند بخارست با عنوان «spotlight 2030» که در کشور رومانی برگزار می‌شود، شرکت می کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد، محمدجواد رجائیان با اعلام این خبر گفت: این رویداد بین‌المللی روزهای 3 و 4 دسامبر سال جاری میلادی برگزار خواهد شد. یکی از سخنرانی‌های این کنفرانس به شهر مشهد اختصاص داده شده است و طی آن روز جمعه 14 آذرماه جاری، گزیده‌ای از اقدامات مشهد در حوزه هوشمندسازی شهری ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری مجازی این کنفرانس که به دلیل پاندمی کرونا به صورت آنلاین برگزار می‌شود، افزود: نمایندگانی از کشورهای مختلف همچون ایتالیا، دانمارک، بلغارستان، آفریقای جنوبی، آلمان، اسلوونی، اتریش، لهستان، هند ، ایرلند و ... نیز در این رویداد شرکت دارند و در ارتباط با ابعاد گوناگون تحول شهرهای هوشمند همچون حکمرانی هوشمند، فناوری‌های هوشمند، جوامع هوشمند، اقتصاد هوشمند، امنیت هوشمند، حمل و نقل و محیط زیست هوشمند به ارائه دستاوردهای خود خواهند پرداخت.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد تصریح کرد: در این کنفرانس نیز مانند آنچه در اجلاس WSIS 2020 به میزبانی شهر ژنو سوئیس انجام شد، به معرفی تعدادی از پروژه‌ها و فعالیت‌های صورت‌گرفته در مشهد، در حوزه شهر هوشمند خواهیم پرداخت که از آن جمله می‌توان به نظارت هوشمند بر ساخت‌وسازها با استفاده از هوش مصنوعی، شهرداری هوشمند و اقدامات خاص برای دوران پساکرونا جهت کاهش رفت و آمد شهروندان، پارک هوشمند بر بستر IOT (اینترنت اشیاء)، زیرساخت‌های پرداخت خرد شهروندی، توسعه زیرساخت‌های فیبر نوری و تجمیع دکل‌های مخابراتی اشاره کرد.

رجائیان با اشاره به محورهای اصلی برگزاری این رویداد گفت: ارگان‌های دولتی، بخش‌های‌ خصوصی، نهادهای آکادمیک و مجامع مهندسی از سراسر جهان در کنفرانس بین‌المللی spotlight 2030 برای بحث و تبادل نظر پیرامون مباحث مرتبط با شهرهای هوشمند گرد هم می‌آیند تا زمینه‌ای برای افزایش آگاهی و درک بهتر مفاهیم شهرهای هوشمند و مشارکت فعال در فرایند توسعه شهرهای هوشمند فراهم آمده و موجب تسهیل ارتباط و تعامل فعالان شهرهای هوشمند جهان شود.

وی یادآور شد: نخستین دوره این کنفرانس در سال 2013 برگزار شده و برگزاری آن سالانه تداوم داشته است. در سال جاری نیز شاهد برگزاری هشتمین دوره آن هستیم که فرصتی برای ارائه دستاوردهای مشهد در حوزه هوشمندسازی و بهره‌مندی از تجربیات سایر شهرهای موفق جهان در این عرصه به شمار می‌رود.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد با تأکید بر اهمیت حضور مشهد در رویدادهای حوزه هوشمندسازی در سطح جهانی افزود: با شتاب گرفتن فرایند تحقق مفهوم شهر هوشمند در مشهد، که در دوره اخیر مدیریت شهری به طور جدی دنبال شده است، ارتباط با نهادهای معتبر بین‌المللی در این خصوص از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. لذا در پی ارتباط و تعامل کارشناسان این سازمان با مجامع بین‌المللی، دستاوردهای ارزشمندی در سال اخیر در این حوزه داشته‌ایم که به عنوان مثال می‌توان به کسب مدال نقره جشنواره معتبر wego در بخش شهرهای هوشمند پایدار و حضور موفق در چندین رویداد جهانی اشاره کرد.