نیاز به ۵ میلیون یورو بودجه برای تجهیز تیم‌های اینساراک در ایران

معاون مدیریت بحران شهر تهران گفت: تیم‌های اینساراک برای خرید تجهیزات برای این تیم‌ها به ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که از دولت درخواست کمک شده است.


به نقل از مهر، اولین جلسه کمیته راهبری و اختتامیه اولین دوره آموزشی ظرفیت‌سازی نیروهای منتخب سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برای تشکیل و سازمان‌دهی تیم‌های جستجو و نجات شهری بر پایه استانداردهای بین‌المللی (اینساراک) با حضور اسماعیل سلیمی معاون آمادگی، مقابله و پدافند غیرعامل سازمان بحران شهر تهران و نمایندگان سازمان‌های هلال‌احمر، آتش‌نشانی شهرداری تهران، مدیریت بحران کشور و نیز نماینده دفتر هماهنگی مانور بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) در ایران برگزار شد.

سلیمی در این جلسه با تأکید بر این‌که ایران ازجمله کشورهای مهم در برنامه‌های سازمان‌های بین‌المللی به‌ویژه سازمان ملل متحد در حوزه بلایا است، خاطرنشان کرد: ایران با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی خود تعداد زیادی از حوادث طبیعی تعریف‌شده جهانی را دارد، لذا گسترش و توسعه تیم‌های جست و جو و نجات بین المللی در کشور نیازمند همراهی دولت به‌ویژه وزارت امور خارجه است زیرا اتمام آموزش این دو تیم و خرید تجهیزات آنها نیاز به حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه دارد.

وی افزود: از معاون محترم وزیر کشور به‌عنوان رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درخواست می‌کنیم در اولین جلسه شورای عالی مدیریت بحران کشور درخواست تأمین اعتبار این طرح را به سازمان برنامه‌ و بودجه کشور ارائه دهد زیرا به نظر نمی‌رسد موضوعی مهم‌تر از نجات جان انسان‌ها وجود داشته باشد.

سلیمی با اشاره به این‌که سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکنون یک میلیارد تومان برای این طرح هزینه کرده است، گفت: آموزش، تجهیزات و تأمین مالی از بخش‌های مختلف این طرح است که عمده هزینه کرد سازمان تاکنون در خصوص برنامه‌های آموزشی تئوری و عملی، خرید تجهیزات برای آموزش دو تیم اینساراک در ایران است؛ اما برای تهیه تجهیزات این دو تیم ۵ میلیون یورو بودجه نیاز داریم. ضمن این‌که سیاست داخلی سازمان برای خرید تجهیزات در راستای کمک به تیم‌های اینساراک است.

وی با اشاره به این‌که سازمان مدیریت بحران شهر تهران برای تأمین مالی از طریق ارتباط با وزارت امور خارجه، اتحادیه اروپا و شرکت ZRK اتریش به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران اینساراک در دنیا مذاکره و گفت‌وگوهایی داشته است، اظهار کرد: پس از برجام حدود ۱۹ میلیون یورو برای امور بشردوستانه از سوی اتحادیه اروپا اختصاص یافت که تاکنون تنها ۲ و نیم میلیون یورو از این مبلغ دریافت شده است. لذا در حال حاضر این امکان راداریم از طریق رایزنی با وزارت امور خارجه مبلغ موردنیاز را برای خرید تجهیزات دو تیم اینساراک ایران تهیه کنیم.

سلیمی خاطرنشان کرد: مراحل ایجاد اینساراک بر اساس ساختار مدیریت ملی هر کشور ۷ مرحله دارد که ایران تاکنون ۵ مرحله را به نتیجه رسانده است. دو مرحله باقیمانده شامل دریافت تأییدیه‌های بین‌المللی است که سازمان مدیریت بحران کشور با دبیرخانه اینساراک در ژنو باید مکاتبه کند و درخواست عضویت دهد. با طی کردن این دو مرحله ایران سی و دومین کشوری است که عضو اینساراک می‌شود.