پل کابلی قزوین در آینده‌ ای نزدیک افتتاح می‌شود

شهردار قزوین از افتتاح پل کابلی این شهر در آینده نزدیک خبر داد.


سیاوش طاهرخانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سیستم سازه پل، یک پل معلق با دو پایلون (پایه اصلی) و چهار رشته کابل اصلی است که در دو طرف به لنگرهای بتنی متصل شده است، عرشه اصلی پل به طول ۱۰۰ متر با ۶۲ رشته کابل آویز به کابل‌های اصلی متصل است و حرکت جانبی پل با اتصال عرشه توسط کابل‌های بادبندی به چهار وزنه کنترل می‌شود.

وی افزود: عرشه اصلی با رمپ فلزی به طول ۷۰ متر به محوطه غربی و جاده سلامت متصل می‌شود و طول عرشه در مجموع به ۱۷۰ متر می‌رسد عرض عرشه به طول ۲۲۰ سانتی متر برای عبور عابر پیاده طراحی شده است و کف عرشه از جنس گریتینگ با روکش گالوانیزه به همراه ۱۰ متر مربع شیشه سه لایه لمینت شده است.

شهردار قزوین با بیان اینکه تمامی قطعات پل منحصر به فرد بوده و طراحی ویژه‌ای برای آن انجام شده، اضافه کرد: برای ساخت پل کابلی از تخصص صنعتکاران ماهر و مطرح کشوری بهره گرفته شده است.

وی اظهار کرد: یکی از شاخصه‌های مهمی که در اجرای این پروژه مد نظر قرار گرفت ارتباط میان زیست پذیری و اقتصاد شهری بود.

طاهرخانی ادامه داد: گردشگری به عنوان رکن مهم شهر پایدار و اقتصاد سبز نیازمند زیرساخت‌هایی است که باید دارای جذابیت کافی و عملکرد مناسب باشد که البته هر یک از این زیرساخت‌ها در ارتباط با زیرساخت‌های دیگر تکمیل کننده یک مجموعه کامل از فضاها و خدماتی است که برای گردشگر معنادار و جاذب است.

وی گفت: مطالعات اولیه مکان یابی پروژه با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود بوستان ملی باراجین و به ویژه دهکده طبیعت و نیز جاده سلامت به انجام رسید، با احداث این پل شاهد افزایش قابل توجهی پیاده روی ایمن و جذاب در فضای سالم و عاری از انواع آلودگی اعم آلودگی هوا و آلودگی صوتی و در پهنه‌ای چشم نواز و فرح بخش خواهیم بود.

شهردار قزوین با بیان این که پروژه پل کابلی یک پروژه فرا استانی است، یادآور شد: سیستم سازه‌ای پل معلق کابلی یکی از نمونه‌های منحصر به فرد در سطح ایران بوده که توسط معاونت عمرانی شهرداری قزوین و طی مدت هشت ماه با اعتباری بالغ بر ۶۷ میلیارد ریال ایجاد شد.