بازارهای تخصصی در تهران راه اندازی می شود

مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران با اشاره به اینکه تا کنون ۵ هزار دستفروش در بازارهای روز تهران ساماندهی شده اند از راه اندازی بازارهای تخصصی هنر، موسیقی، لوازم خانگی در آینده نزدیک در تهران خبر داد و گفت که هدف شهرداری ساماندهی دستفروشان به صورت حمایتی و انضباطی است و صرف حمایت از دستفروشان، با قانون شهرداری و ابلاغیه دولت مغایرت دارد.

سید علی مفاخریان، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره ساماندهی دستفروشان و سامان بازار که از سوی این شرکت راه اندازی شده است گفت: در سامان بازار تا به حال حدود یک هزار نفر اطلاعات خود را وارد کرده اند. همچنان منتظریم این سامانه کامل شود. برآورد ما حدود ۱۰ هزار نفر است.

او توضیح داد: عتماد اجتماعی هنوز در بین دستفروشان اتفاق نیافتاده است و برخی نیز بلد نیستند که که شهرداری های مناطق این کار را برای آنها انجام می دهند. باید بارگذاری کارت ملی، محل سکونت و بیمه انجام شود که ممکن است کار زمان بری باشد.

او ادامه داد: حدود ۱۰ هزار کد ملی از دستفروشان دریافت کردیم که برای ۵ هزار نفر از این تعداد مکان یابی شده است. در روز باراز ها حدود ۵ هزار دستفروش کار می کنند و این تعداد هنوز در سامانه ثبت نام نکردند. برخی از اینها در چند منطقه کار می کنند و برخی هم اولویت بندی نشدند. در سامان بازار اولویت بندی می کنیم. اگر کسی سرپرست خانوار باشد اولویت بندی می کنیم که بتواند زمان بیشتری را برای کسب و کار خود اختصاص دهد. از طریق لینک های تأمین اجتماعی و کد ملی افراد را شناسایی می کنیم تا افرادی که شغل دیگری ندارند و تنها راه ارتزاقش دستفروشی است مشخص شود. حتی تلاش می کنیم به کسانی که تحت پوشش بیمه نیستند بتوانیم در حوزه بیمه ای کمک کنیم.

مفاخریان گفت: در این زمینه طرحی داریم که در حال صحبت با چند بانک و مجموعه ها هستیم که همه مجموعه دستفروشان از پرداخت های یکسان استفاده کنند و حسابشان باز شود و پول هایی که در خرید و فروش ها کسب می کنند در یک حساب مشترک در یک بانک گردش مالی داشته باشد و از گردش مالی بتوانیم امتیاز هایی کسب کنیم. از جمله این امتیازها بیمه است.

او با اشاره به اینکه تلاش می کنیم دستفروشان وحدت رویه داشته باشند، بیان کرد: برای کار دستفروشان نقاطی را مشخص می کنیم. دو الی سه نقطه را تا کنون آغاز کرده ایم. برخلاف اینکه دستورالعمل شورای شهر برای شهرداری نیامده است این کار در حال انجام است.

مفاخریان بیان کرد: این نقاط شامل بازارهای جداگانه برای موسیقی، صنایع دستی، نقاشی و ... می شود. در تعریف بساط گستران هر کسی که چیزی در دست می فروشد یا در مقابلش بساط می کند جزو بساط گستران هستند. در این بخش ها می توانند افرادی باشند که در مترو تردد می کنند یا در پیاده رو هستند. خیلی از این افراد شامل ۵ هزار نفری هستند که در روزبازارها ساماندهی شده اند.

او ادامه داد: در حال حاضر هر هفته سه یا چهار روزبازار را بازدید می کنم تا وضعیت و نحوه رسیدگی آنها را بررسی کنم. مهم ترین کاری که در این روزبازارها اتفاق می افتد این است که کالاها و اجناس از روی زمین جمع شده است. غرفه بندی وجود دارد و فروشنده ها هویت دار هستند.

مفاخریان گفت: مبلغ ناچیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان در روز بابت غرفه ها پرداخت می کنند که در کاسبی روزانه افراد عدد سنگینی نیست. بازارها هزینه هایی مانند نظافت، موضوعات امنیتی، پلیس و روشنایی دارد که از محل این مبالغ به دست می آید. ممکن است هر بازارا با ۲۰۰ یا ۳۰۰ غرفه حدود ۳ تا ۴ میلیون تومان به این صورت درآمد داشته باشد که صرف همین امور و چادرهای متحد الشکل و ... می شود.