نشست مدیران کل دفاتر روستایی استانداری ها

چهل و یکمین نشست ملی مدیران کل دفاتر امور روستایی و شوراهای استانداری ها ۲۲ آذر ماه با حضور دکتر جمالی نژاد رییس و دکتر قربانی معاون امور دهیاری ها و مدیران کل حوزه معاونت امور دهیاریهای سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با موضوع ساختار سازمانی دهیاری‌ها برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، دکتر جمالی نژاد در این نشست با اشاره به ابلاغ ساختار سازمانی و ضوابط تشکیلاتی دهیاری‌ها از سوی وزیر کشور به استانداران‌، گفت: دفاتر امور روستایی و شوراهای استانداریها در زمان مقرر ساختار سازمانی دهیاری ها را تهیه و ارسال نمایند. ساختار سازمانی ابلاغی با هدف افزایش کیفیت نیروهای شاغل و عدم افزایش کارکنان دهیاری‌ها بدون ضابطه و خارج از نیاز دهیاری‌ها تهیه و ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه دهیاری‌های کشور براساس شاخص‌هایی همچون درآمد، وسعت، جمعیت، مرکزیت دهستان و یا بخش و همچنین دارا بودن ظرفیت گردشگری به درجات یک تا ۶ درجه بندی می‌شوند و ساختار ابلاغی نیز متناسب با درجه هر دهیاری تهیه و تدوین شده است، گفت: تدوین دستورالعمل های مرتبط با ابلاغیه اخیر وزیر محترم کشور در اولویت کاری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور قرار دارد.

در ادامه این نشست علی قربانی معاون امور دهیاری های سازمان مهمترین پرسش ها و ابهامات مطرح شده از سوی مدیران کل دفاتر امور روستایی وشوراهای استانداری ها در خصوص ساختار سازمانی دهیاری‌ها را تشریح نمود و گفت: مهلت مقرر یک‌ماهه در ضوابط ابلاغی، تا 12 بهمن ماه سال جاری تمدید شد.

قربانی در بخشی از این نشست گفت: با ابلاغ ساختار، نیروهای فعلی دهیاری درچارت ابلاغی، با لحاظ مدرک تحصیلی و دارابودن شرایط احرازِ مندرج در آیین‌نامه استخدامی و سایر ابلاغیه‌های سازمان، در جداول پیوست نمودار سازمانی دهیاری‌ها، توسط دهیاری‌ها، با هماهنگی بخشداران عزیز، جانمایی و سپس جهت تطبیق به دفاتر امور روستایی و شوراها ارسال می‌شود.

وی در ادامه گفت: در صورت احراز ضرورت نیاز به نیروی جدید در چارچوب ساختار ابلاغی، به‌کارگیری نیرو، پس از ابلاغ دستورالعمل نحوه برگزاری آزمون، صرفاً درصورت تأمین اعتبار، رعایت ضوابط مالی و پس از تأیید دفاتر امور روستایی و شوراها با اخذ مجوز از سازمان میسر می‌باشد. جزییات امر متعاقباً در دستورالعمل مربوط اعلام می‌شود.

قربانی اضافه کرد: با توجه به پست‌های مشترک مشابه تعریف شده متناسب با درجه ( 1 و 2، 3 و 4، 5 و 6، ) تعریف پست سازمانی مشترک بین سطوح مختلف فاقد اشکال است. برای مثال یک مسئول امور مالی می‌تواند تصدی امور دهیاری‌های درجه 1، 3 و 5 را بر عهده داشته‌باشد.

وی افزود: به منظور تقویت و ارتقای چارت سازمانی دفاتر امور روستایی و شوراها، پیشنهاد افزایش پست و تقویت دفتر امور روستایی، ارایه شده و مجدد پیگیری خواهد شد.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور همچنین توضیح داد: مشابه‌سازی شاخص‌های مندرج در الگوی پیشنهادی مربوط به نحوه به‌کارگیری مسئولین امور مالی می‌تواند مبنای تعیین پست‌های سازمانی مشترک باشد. نظر به این‌که شرایط یکسانی در سطوح مختلف حاکم نمی‌باشد دفاتر امور روستایی به فراخور شرایط دهیاری‌ها می‌توانند اقدام به انتخاب یک دهیاری‌ منتخب نمایند. این دهیاری ممکن است در سطح بخش، در سطح دهستان یا ... باشد.
وی همچنین اظهار کرد: نظر به درخواست بسیاری از استان‌ها و پیگیری ارتقای درجه دهیاری‌های تابعه که قطعاً در تعیین ساختار دهیاری‌ها تأثیرگذار می‌باشد، مهلت مقرر یک‌ماهه در ضوابط ابلاغی، تا 12 بهمن ماه سال جاری تمدید شد.

قربانی همچنین گفت: تعدادی از استان‌ها در خصوص امکان لحاظ پست مشترک برای کارکنان پاره‌وقت پرسش‌هایی را مطرح نمودند که با عنایت به مشکلات ناشی از بیمه برای افراد پاره‌وقت حتی‌الامکان، با کلیه نیروها قرارداد تمام‌وقت مشترک منعقد شود و از انعقاد قرارداد پاره‌وقت با نیروهای مشترک خودداری شود.

وی اضافه کرد: به‌منظور رعایت صرفه و صلاح دهیاری‌ها اولویت به‌کارگیری نیرو در کل دهیاری‌ها اعم از دهیاری درجه 1 تا 6 در به‌کارگیری نیروی مشترک می‌باشد و به‌کارگیری نیروی مستقل منوط به رعایت ضوابط مقرر در ابلاغیه می‌باشد.

قربانی در خاتمه با اشاره به اینکه تصویب ساختار سازمانی دهیاریها پس از ۲۲ سال اتفاق افتاده و رویداد بزرگی در این عرصه محسوب می شود از مدیران کل دفاتر امور روستایی و شوراهای استانداری ها خواست تا طی تعامل با این سازمان، توجه ای ویژه به موضوع تعیین ساختار سازمانی دهیاری ها داشته باشند.