ضرورت توجه به موضوع سازگاری در تغییرات اقلیمی شهر تهران

به گفته مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران یکی از موضوعات قابل توجه در طرح‌های ارائه شده رویداد بین المللی کلیماتون ۲۰۲۰، نحوه سازگاری با شرایط پیش رو تغییرات اقلیمی است. باید توجه داشت که چگونه می‌توانیم خود را با شرایط پیش رو منطبق و سازگار کنیم.

به گزارش شهر، آیین اختتامیه رویداد بین المللی کلیماتون طهران به همراه اعلام طرح‌های برگزیده محیط زیستی این رویداد بین المللی چهارشنبه -۸ بهمن ۱۳۹۹- با حضور معاونان شهردار تهران و اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهری برگزار شد.

شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ضمن تشکر و قدردانی از مشارکت کنندگان در این رویداد بین المللی، بیان کرد: امسال، سومین سالی است که کلیماتون توسط شهرداری تهران برگزار می‌شود. تغییرات اقلیمی ایران بسیار متأثر از گرمایش زمین است. با ارائه ایده‌های بکر،کاربردی و نوآورانه برای رفع مشکلات محیط زیستی میتوان قدم‌های اولیه را برداشت. بی شک نمی‌توان عملکرد و برنامه ریزی مدیریت شهری را بدون توجه به موضوع کاهش گازهای ‌گلخانه‌ای و همینطور سازگاری با اثرات تغییراقلیم و تاب آوری شهرها در نظر گرفت.

انصاری با بیان اینکه دوشنبه هفته جاری گزارشی توسط ISSP منتشر شد، گفت: این گزارش نشان می‌دهد که وضعیت تغییرات اقلیمی از آن چیزی که پیش بینی می‌شود به مراتب خطرناک‌تر است. تصمیم گیران و برنامه ریزان شهری و کشوری در سطح کلان باید به موضوع تغییرات اقلیمی توجه کنند اما متأسفانه درعمل این موضوع در مقایسه با بیماری کرونا، حساسیت چندانی ندارد. ایران یکی از قربانیان اصلی تغییرات اقلیمی است که ابعاد آن هنوز به طور کامل بررسی نشده است. به همین علت برگزاری این‌گونه رویدادها و تلاش برای اثربخش بودن آن‌ها در مدیریت شهری بسیار امیدبخش است.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه بیان کرد: باید در کنار موضوعاتی همچون گازهای گلخانه‌ای در رویداد کلیماتون، موضوع سازگاری با شرایط هم درنظرگرفته شود. در این ۴۴ طرح ارائه شده، بر این موضوعات بسیار توجه شده است. باید توجه داشت که چگونه می‌توانیم خود را با شرایط پیش رو منطبق و سازگار کنیم. نباید موضوع رها شود و صرفاً به ارائه ایده‌ بسنده شود بلکه باید راهکارها و ایده‌ها را عملیاتی کرد.