ضرورت بروزرسانی میزان آسیب پذیری بیمارستان های تهران

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بر ضرورت بروز رسانی میزان آسیب پذیری بیمارستان های تهران تاکید کرد.


به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، رضا کرمی محمدی در دیدار با رییس سازمان اورژانس کشور بر گسترش هماهنگی، هم افزایی و همکاری های دوجانبه به ویژه در استقرار واحد های اورژانس در پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران شهر تهران و اتصال به سامانه هشدار سریع زلزله تهران تاکید کرد.

کرمی محمدی با بیان اینکه از سال های گذشته همکاری گسترده ای میان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و اورژانس تهران وجود داشته عنوان کرد:  از این رو برخی از واحدهای اورژانس با هدف کوتاه شدن زمان حضور در ماموریت های امدادی در پایگاه های مدیریت بحران مستقر شده اند، در همین خصوص سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران کماکان از گسترش این همکاری ها استقبال می کند.

او افزود: پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران شهر تهران مکان استقرار نیروهای امدادی از جمله هلال احمر، اورژانس و نیروهای داوطلب مدیریت بحران است که ضمن آشنایی با یکدیگر نسبت به عملیات امداد و نجات اقدام خواهند کرد و در نتیجه زمان امداد رسانی در صورت وقوع حوادث و سوانح  کوتاه خواهد شد.

کرمی محمدی با بیان اینکه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران سال گذشته سامانه هشدار سریع زلزله را افتتاح کرد ، افزود: سامانه هشدار سریع زلزله در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و حداقل ۱۵ ثانیه قبل وقوع زلزله را هشدار می دهد. مطالعات در دنیا نشان می دهد که حتی ۵ ثانیه قبل هم هشدار زلزله بسیار موثر است و منجر به کاهش تلفات و خسارات زیادی خواهد شد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران عنوان کرد: بنابراین یک امکان و فرصت طلایی در اعلام وقوع زلزله ایجاد شده  و اتصال زیرساخت های تخصصی به این سامانه حتما باید به صورت جدی دنبال شود. این سامانه در سازمان آتش نشانی عملیاتی شده و سازمان اورژانس نیز با امکاناتی که دارد به سادگی می تواند به این سامانه متصل شود.

کرمی محمدی با اشاره به احتمال وقوع زلزله در تهران تصریح کرد: از زمانی که متخصصین وقوع زلزله در تهران را پیش بینی کرده اند سال های زیادی گذشته است، اما مطمئن هستیم که این اتفاق روزی خواهد افتاد و باید زلزله را به عنوان اولین و بزرگترین حادثه ای که تهران را تهدید می کند در نظر گرفت. زلزله ای که  ۲۵ میلیون نفر جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد و از لحاظ اقتصادی درآمد ناخالص ملی کشور را دچار مشکلات بسیاری خواهد کرد. بنابراین موضوع زلزله تهران بسیار جدی است و متاسفانه جدی گرفته نمی شود.

کرمی محمدی با تاکید بر اینکه تکمیل مخازن اضطراری آب شرب تهران نیازمند تامین بودجه است، افزود: ۳۰ مخزن اضطراری آب‌رسانی از سوی شرکت آب و فاضلاب استان تهران سال گذشته نصب شد و ۷۰ مخزن دیگر تا پایان امسال نصب می شود تا آب شرب شهروندان در ۷۲ ساعت اولیه در زمان بحران تامین شود که مقرر است ۳ مخزن آن در بیمارستان های تهران نصب شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه آخرین بررسی میزان آسیب پذیری بیمارستان های تهران مربوط به حدود ۱۵ سال پیش است، تاکید کرد: لازم است با استفاده از شاخص های وزارت بهداشت و درمان این بررسی ها بروزرسانی شود تا وضعیت ایمنی بیمارستان های تهران مشخص شود.

وی ادامه داد: البته اقدامات بسیاری در خصوص مقاوم سازی اجزای غیر سازه ای بیمارستان ها با شیوه های  ساده، سریع و کم هزینه انجام شده است. در خصوص اجزای سازه ای نیز مطالعات بسیاری انجام شده و با توجه به ارتقای مطلوب سطح مهندسان مشاور و مجری در کشور در موضوع مقاوم سازی لرزه ای باید بودجه لازم و اعتبارات قانونی آن پیش بینی شود.

کرمی محمدی با اشاره به اینکه موضوع کاهش خطرپذیری بیمارستان ها در ﻣﺠﻤﻊ ﻣﻠﻲ ﻛﺎﻫﺶ ﺧﻄﺮ ﭘﺬﻳﺮﻱ ﺳﻮﺍﻧﺢ مطرح شده، افزود: تهران به ساخت ۴ بیمارستان امن و پایدار در نقاط مختلف شمال، جنوب ، شرق و غرب نیاز دارد.