نسیم‌ شهر؛ شهر پرجمعیت بهارستان

نسیم‌ شهر در شهرستان بهارستان و در ۱۵ کیلومتری جنوب‌ غرب تهران قرار گرفته‌ است. این شهر از شرق به اسلامشهر، از غرب به رباط کریم، از شمال به شهرستان شهریار و از جنوب به جاده ترانزیتی تهران – ساوه محدود است.
(برای آشنایی با شهرداری نسیم شهر کلیک کنید.)

نام
نسیم شهر در ابتدا شهری کوچک بود. اولین ساکن نسیم‌ شهر، فردی به نام «اکبر حداد» بوده و به همین دلیل، این شهر قبلا به نام «اکبرآباد» شناخته می‌شد. از قدیمی ترین محله های آن می توان به خیابان شهید مدنی (اول) اشاره کرد. یکبار نام اکبرآباد را تغییر دادند، ولی با اعتراض مردم روبرو شدند که بار دوم به نام نسیم شهر تغییر یافت.

پیشینه
نسیم شهر در گذشته شامل دو شهرک به نام های اسماعیل‌ آباد و وجه آباد بوده که تقریباً از سی سال گذشته است. به علت نزدیکی به تهران بزرگ، دارا بودن زمینه ای مرغوب و تقاضای فراوان برای ایجاد مسکن از مناطق مهاجرپذیر بوده و به خاطر توسعه شهری برای تأسیس شهرداری نیز واجد شرایط شناخته شد و در حال حاضر شهرداری نسیم شهر دارای درجه ۶ می‌باشد و در حوزه حریم دو شهرداری به نام‌های اورین –همدانک و خیرآباد وجود دارد که حدوداً در اواسط سال ۸۶ توسط شهرداری در محدوده قانونی روستاها خدمات ارائه می‌شود.

خلبان محمد کازرانی فراهانی یکی از زبده‌ترین خلبانان نیروی هوایی بود که در روستای اورین بخش بوستان به دنیا آمد. شهید سرلشکر خلبان محمد کازرانی فراهانی در تاریخ پنجم اردیبهشت ماه ۱۳۶۵ در حالی که برای حفاظت از نماز جمعه تهران در حال پرواز بود، به علت نقص فنی هواپیما دچار سانحه شد و به شهادت رسید.

جغرافیا
در شهریار و رباط کریم، بادهای مختلفی می‌وزد که آب و هوای این منطقه را کاملاً تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بادها مخصوصاً در تابستان و پاییز می‌وزند. متوسط بارش سالانه این شهر ۱۶۸ میلی متر و رطوبت نسبت در تابستان ها ۳۴ % و در زمستان ها ۶۲ % و متوسط درجه حرارت ۵/۱۶ می باشد. این شهر از شرق به شهرستان های اسلامشهر، از غرب به محدوده شهری رباط کریم، از شمال به شهرستان شهریار و از جنوب به جاده ترانزیتی تهران – ساوه محدود است.

جمعیت
جمعیت این شهر طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، ۲۰۰،۷۲۰ نفر، شامل ۵۸،۵۵۲ خانوار می باشد.

فرهنگ
شهرستان بهارستان با عنایت به اجتماع مهاجرین از اقصی نقاط کشور، آمیخته ای از کلیه آداب و رسوم خاص اجتماعی سراسر کشور را درخود جای داده است .

با توجه به وجود بیش از 400 هیئت مذهبی، 180 حسینیه و 130 مسجد ساخته و 30 مسجد در حال ساخت در سطح شهرستان، غالب فرهنگ و عقاید مردم تحت تأثیر این فرهنگ قرار گرفته است. بطوری که از شهرستان بهارستان تحت عنوان «پایگاه ولایی شور و عاشورائیان» یاد می شود.

جاذبه ها
مهم ترین جاذبه های این شهر عبارتند از: سیتی سنتر آسمان، کانون پرورشی فکری مرکز نسیم شهر، پارک تفریحی خلیج فارس (باغ امامی)، بازار بزرگ نسیم شهر، استادیوم 5000 نفری نسیم شهر، سینمای نسیم شهر، پارک بانوان شهرک رسالت، پارک بانوان آنا، پارک جنگلی الغدیر، امام زاده لطیف در وجه آباد، امام زاده حسن در اسماعیل آباد و مقبره دو تن از کشته شدگان گمنام در جنگ تحمیلی در پارک استاد شهریار نسیم شهر و ...

اقتصاد
با ایجاد شهرک های جدید از جمله شهرک رسالت، شهرک مهرو و شهرک جدید باغ امامی، روز به روز شاهد گسترش شهر از نظر جمعیتی می شویم. این شهر پر تراکم است و بسیاری از مناطق آن را بافت قدیمی تشکیل داده، اما رنگ و بوی پیشرفت و مدرنیته می دهد. کارخانه لبنیات پاژن و بسیاری از کارگاه های خیاطی و کارگاه های دیگر در نسیم شهر، علی الخصوص در شهرک صنعتی آن به رونق اقتصاد این منطقه کمک کرده است. 

منبع
ویکی پدیا
ویکی سفر
سیری در ایران