بروزرسانی سامانه SDI مشهد با افزودن لایه رفت‌ و روب معابر شهری

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد از تکمیل و بروزرسانی سامانه زیرساخت داده‌های مکانی مشهد با افزودن اطلاعات مربوط به بیش از هفت هزار هکتار معابر شهری در لایه رفت و روب نقشه SDI مشهد خبر داد.


به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، محمدجواد رجائیان اظهار کرد: در اختیار داشتن داده‌های دقیق و طبقه بندی شده در خصوص ویژگی‌های مکانی شهر، نقشی کلیدی در راستای هوشمند سازی و بهینه‌سازی فرآیندها در مدیریت شهری ایفا می‌کند. با توجه به اهتمام ویژه‌ای که جهت حفظ پاکیزگی معابر در حوزه خدمات شهری وجود دارد، در اختیار داشتن اطلاعات به‌روز، کامل و قابل تحلیل در این خصوص، مدیریت و برنامه‌ریزی امور در این زمینه را تسهیل کرده و نیز پیگیری و انجام فرایندهای مربوط به صورت وضعیت مالی پیمانکاران این حوزه را با دقت و سرعت بالاتری میسر می‌کند.

وی افزود: در این راستا داده‌های مربوط به همه مساحت معابر سطح شهر مشهد شامل بیش از هفت هزار هکتار معبر از جمله سواره‌رو و پیاده‌رو که به هر دو روش مکانیزه و سنتی رفت‌وروب می‌شود، استخراج شده و در سامانه زیرساخت داده‌های مکانی شهر با عنوان SDI قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد با اشاره به تحولات صورت‌گرفته در این زمینه، تصریح کرد: مبنای کار در این حوزه پیش از این، برآوردهای میدانی ناظران و یا نقشه‌های مربوط به دوره‌های زمانی قبل بوده است که با توجه به تغییرات صورت گرفته در خیابان‌ها در سال‌های اخیر، نیاز به بازنگری و به‌روزرسانی داده‌های مربوط به آنها احساس می‌شد.

وی ادامه داد: پس از نقشه‌برداری و تعیین مساحت دقیق معابر شهری، داده‌های مربوط به بخش‌های مختلف معابر شهر از جمله پیاده‌رو، سواره‌رو، باغچه‌های کنار خیابان، جوی‌ها و جداول، مسیرهای دوچرخه، آیلندها و… به تفکیک بر اساس مناطق و خیابان‌های مختلف جمع‌آوری شده و به عنوان یک لایه مستقل بر روی نقشه SDI مشهد قرار گرفته است.

رجائیان با تأکید بر افزایش کارایی و امکان پایش دقیق‌تر امور با استفاده از این داده‌ها، افزود: با استفاده از لایه رفت و روب در نقشه SDI مشهد، می‌توان بر محدوده معابر و مساحت رفت‌وروب شده در هر روز نظارت دقیق‌تری داشت که یکی از تأثیرات بسزای آن، کاهش هزینه‌ها خواهد بود.